Macam Mana Nk Buat Surat Guna Word
Buka dokumen di microsoft word. Tambahkan pemilih tarikh ke dalam borang. Kebiasaannya format ini sering digunakan untuk kita buat rujukan dalam assignment, tesis dan sebagainya. Perjumpaan bersama rakan di dalam word 2016 langkah pertama anda di dalam word 2016 bermula daripada dokumen kosong ataupun bermula dengan pilihan template yang disediakan.
Melalui blog ini anda boleh akses training percuma macam mana nak jadi seorang penjual yang berjaya di shopee. Guna canva untuk buat resume online. Berikut ialah contoh surat berhenti kerja kerana ingin ikut suami yang bekerja di negeri lain atau ke luar negara. Kursus word 2013 menulis surat rasmi youtube Lagkah yang ni paling penting ya, sila ikut gambar yang ni. Kami ulang sekali lagi, free!
Macam Mana Nk Buat Surat Guna Word. Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh. Anda mungkin biasa dengan kebimbangan diminta menulis surat cadangan watak. Pemikiran pertama ialah biasanya "bagaimana dalam dunia anda menulis satu?" Pemikiran ini diikuti dengan cepat oleh soalan seperti "Apa yang saya katakan?" Dan "Bagaimana jika saya mengatakan sesuatu yang salah dan membuat orang itu kelihatan buruk?"
Soalan yang tidak dijawab dan ketakutan boleh menyukarkannya . Tetapi, yakinlah bahawa jika anda mengenali orang yang akan anda tulis dan menggunakan maklumat yang dibentangkan dalam artikel ini, anda tidak perlu risau.
Mulakan dengan surat
LANGKAH 1: Tarikh & Alamat
Orang yang membaca surat itu akan ingin mengetahui bahawa rujukan itu adalah terkini dan bukan dari 5 atau 10 tahun yang lalu jadi sertakan tarikhnya. Sertakan juga alamat penuh anda
LANGKAH 2: Salam
Mulakan dengan salam. Gunakan nama penuh orang yang kepadanya surat itu ditujukan jika anda mempunyai it. Profesionalisme dan kredibiliti surat anda akan dipertingkatkan dengan menggunakan nama pertama dan nama keluarga mereka.
Jika orang yang dialamatkan tidak diketahui atau jika anda tidak pasti siapa itu atau jika surat itu digunakan untuk tujuan umum, hanya gunakan "Kepada Siapa Yang Membimbangkan". Untuk memperibadikan surat anda, walau bagaimanapun, jika nama penerima diketahui, anda boleh menulis "Pengarah Sumber Manusia yang dihormati", contohnya.
Elakkan menggunakan "Tuan atau Puan" serta Cik, Puan, Cik, atau Encik
Lagipun, berapa banyak kredibiliti surat anda jika anda menulis kepada "Puan Sydney Smith" hanya untuk mengetahui bahawa "Sydney Smith" adalah seorang lelaki? !
LANGKAH 3: Pembukaan
Pembukaan biasanya perenggan hanya satu atau dua ayat. Perenggan pembukaan harus menerangkan siapa anda, perkara yang anda ketahui tentang orang yang dirujuk dan cara mereka boleh mendapat manfaat daripada pengetahuan anda.
LANGKAH 4: Badan
Isi ialah bahagian terpenting surat. Ia boleh menjadi beberapa perenggan. Di sinilah anda membuat kes untuk orang itu anda merujuk dengan menerangkan pengalaman anda dengan mereka dan memberi contoh kualiti atau kebolehan cemerlang orang itu.
Sebaik-baiknya anda membina huruf itu sekitar 1 hingga 3 daripada kualiti terbaik orang itu. Dan cuba kekalkan kualiti ini sedikit sebanyak berkaitan.
Sebagai contoh, katakan orang yang anda tulis itu mesra, jujur, bijak, kreatif, bertanggungjawab dan rajin. Sekarang, andaikan mereka juga sedang mencari jawatan penyelia. Seorang penyelia haruslah, antara lain, mesra (boleh bergaul dengan mudah dengan orang lain), jujur, dan bertanggungjawab. Jadi, adalah lebih baik untuk membina surat anda berdasarkan sifat-sifat ini.
Contoh-contoh ini hendaklah ringkas dan jelas, supaya pembaca dapat memahami tahan dengan mudah. Biasanya, satu perenggan tidak lebih daripada 3 ayat untuk setiap kualiti sepatutnya cukup.
Dua nasihat yang sangat kuat: Apabila menulis surat rujukan watak, jangan berlebihan berkongsi kualiti positif orang itu dan jujurlah.Adalah penting untuk memahami maksud sesuatu. Surat anda akan dibaca oleh seseorang yang sudah percaya bahawa penulis sedang "memperbesarkan orang" yang mereka maksudkan. Jadi, untuk memastikan surat anda lebih boleh dipercayai, anda harus memberikan bukti bahawa pandangan tinggi anda terhadap orang itu adalah sah. Ini boleh dilakukan dengan menerangkan fakta khusus tentang orang yang anda rujuk. sedang merujuk.
Bercerita yang boleh dipercayai, cerita pendek tentang orang yang anda kenali adalah cara yang bagus untuk mengekalkan kredibiliti tanpa terdengar melambung. Dalam melakukan ini, pengalaman harus menggambarkan kualiti positif seseorang. Ia sepatutnya menjadi contoh bagaimana orang itu berkelakuan.
Jika anda merujuk kepada lebih daripada satu kejadian dalam perenggan anda, bahagikannya kepada dua perenggan dan akhiri setiap perenggan dengan kualiti yang anda ingin serlahkan dengan setiap kejadian.
LANGKAH5: Penutup
Penutupan ialah bahagian terakhir dan tidak perlu panjang. Ia meringkaskan dan mengukuhkan kepercayaan anda terhadap orang yang anda rujuk, sebab anda percaya mereka memenuhi kelayakan dan mengandungi pengesyoran sebenar anda.
Di sinilah anda boleh mengatakan sesuatu tentang diri anda dengan menyebut kredibiliti anda tentang apa yang melayakkan anda membuat penilaian terhadap keupayaan orang itu melalui jenis dan tempoh hubungan anda dengan mereka.
LANGKAH 6 - The Valediction
End your letter with a valediction or complimentary closing, such as "Ikhlas".
Nama anda hendaklah ditulis dalam tiga ruang. Sertakan tajuk anda jika ia akan membantu orang yang anda tulis surat itu.
Tandatangan surat itu.
Pada nota sampingan, sertakan maklumat hubungan supaya orang yang menyemak surat anda boleh menggunakan sekiranya maklumat lanjut diperlukan. Tetapi, menambah maklumat ini kadangkala boleh menjadi panggilan penghakiman.